Hva er CrossFit?

Hva er CrossFit?

CrossFit er en funksjonell treningsform og en livsstil som kombinerer det beste av mange forskjellige treningsformer for å oppnå god helse, og en allsidig trent og sunn kropp.

I CrossFit bruker vi mye variert utstyr og egen kroppsvekt. Vektstenger, kettlebells, wall ball, ringer, bokser for å nevne noe. Vi har en stor rigg til vektstenger og egen kroppsøvelser.

Vi trener bevegelser som gjør deg godt rustet til hverdagslivet. Du oppnår mestring, økt styrke, bevegelighet og kondisjon.

Treningen er variert noe som øker motivasjonen og gjør den ekstra spennende. Du vil få stor glede av å stadig mestre nye utfordringer og målsetninger. CrossFit handler mye om fellesskap og samarbeid.

I CrossFit trener man ofte i team og vi motiverer hverandre til å yte vårt beste.

Våre trenerteam sørger for at alle ivaretas og er der for å hjelpe den enkelte. Trenerene skalerer øvelser der det trengs slik at alle kan delta.

Konklusjon:
På CrossFit Haugesund blir du et familiemedlem. Du vil oppleve en treningsform som er sosial, gøy, variert, utfordrende og effektiv.

Er dette noe for deg bør du prøve CrossFit.

Her kan du lese mer om CrossFit fra

Unbroken.no – Norges største CrossFit Portal

”Konstant varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet” – det er CrossFit med én setning. Men for folk som ikke kjenner til CrossFit sier kanskje ikke den setningen så mye. CrossFit er ikke et spesialisert fitness program, men et forsøk på å optimalisere alle de fysiske egenskapene hos et menneske. CrossFit-ere er spesialister på ikke å spesialisere.

Ved å kombinere kondisjon, turn øvelser og olympiske løft, utformes ulike programmer, hvor det er konstant variasjon. Man jobber maksimalt i løpet av en bestemt tidsperiode, utfører et gitt arbeid (reps, sett og runder) eller jobber en gitt tid med mål om å utføre mest mulig arbeid. Man konkurrer med deg selv, mot klokken, eller andre.

I motsetning til mange andre treningsformer, hvor isolerte øvelser er en stor del av treningen er CrossFit en rak motsetning. Alle øvelser er fullkroppsbevegelser med fullt bevegelsesutslag og uten bruk av maskiner. ”Don’t use a machine, become one” er et uttrykk innenfor CrossFit. Eksempel på CrossFit øvelser er: sykle, løpe, svømme og ro som kondisjon. Frivendinger, støt, rykk, makrløft og press for styrke og eksplosivitet. Hopp, pull-ups, dips, håndstående armhevninger, muscle-ups og armhevning for kroppsbeherskelse og relativ styrke.

Hva er Fitness?

Kanskje det viktigste begreper innen CrossFit er Fitness. De fleste mennesker har egen (men gjerne vag) oppfatning om dette begrepet, og det er et begrep som brukes flittig i media. Hva er egentlig Fitness, og hvem er fit? Dette er et relativt begrep, og et begrep uten klar definisjon. Dette har CrossFit gjort noe med, og de har laget en klar og konsis definisjon av Fitness. Den beskrives på 3 måter – og én av dem er å si at den personen som er best over-all på de 10 fysiske egenskapene er mest fit. Så fra Crossfit sitt perspektiv, er Graham Holmberg (vinner av CF Games 2010) verdens mest trente menneske, og den som er mest fit, mens andre kanskje tenker på idrettsutøvere som Andreas Torkildsen eller Lance Armstrong. CrossFit Games er konstruert for å teste Fitness under CrossFit’s definisjon og vinneren blir derfor kåret som den mest fit’e personen. Graham Holber vant og må derfor være den mest fit’e personen. Som jeg tidligere har skrevet er spesialiserer CrossFit seg på ikke å spesialisere, og det er derfor Crossfit ikke mener at Lance Armstrong eller Andreas Torkildsen er mest fit. De vil kunne hevde seg i noen, eller mange av de fysiske egenskapene, men ikke alle (fordi det er spesialister). Når dette er sagt så kan det være greit å ha i bakhodet at andre personer/ grupper går etter andre definisjoner når man snakker om Fitness, men i CrossFit’s verden finnes det en klar og (til en viss grad) målbar definisjon.

CrossFit definerer fitness på 3 ulike, men samsvarende måter. Energifrigjøringssystemene, de fysiske egenskapene hos et menneske og atletisk evne. Over har vi snakket mest om de 10 fysiske egenskapene, og det er denne definisjonen som er lettest å tenke på. For å være fit må du ha alle de ti generelle fysiske egenskapene som er listet opp under, og alle skal være så høyt som mulig (men gjevnt høyt). Det nytter ikke å ha 3 på topp og 3 på bunn. Det er definisjonen på en spesialist, ikke en som er fit.

De ti generelle fysiske egenskapene hos et menneske:

  1. Kardiovaskulære/respiratorisk utholdenhet- kroppens evne til å samle, ta opp og transportere oksygen
  2. Utholdenhet- kroppens evne til å ta opp, transportere, lagre og utnytte energi.
  3. Styrke- en muskulær enhet,kombinasjon av muskulære enheters evne til å produsere kraft.
  4. Fleksibilitet- evnen til å maksimere bevegelsesutslaget i et ledd.
  5. Effekt- en muskuler enhet, kombinasjon av muskulære enheter til å utvikle maksimal kraft på kort tid.
  6. Hurtighet- evnen til å minimere tiden på gjentatte repetisjoner
  7. Koordinasjon- evnen til å kombinere flere distinkte bevegelsesmønster til en enkel distinkt bevegelse.
  8. Agility- evnen til å minimere overgangen mellom et bevegelsesmønster til et annet.
  9. Balanse- kroppens evne til å plassere kroppens tyngdepunkt i forhold til støtte flaten.
  10. Presisjon- evnen til å kontrollere bevegelse i en gitt rettning med en gitt intesitet.

Dersom en idrettsutøver har alle disse egenskapene, og mestrer de kan de også hevde seg i Crossfit Games, og kjempe om tittelen “Worlds Fittest”.

Bilde av pyramiden

Funksjonelle bevegelser

Over nevnte vi “CrossFit med én setning” som på engelsk er “Constantly Varied Functional Movements performed at High Intensity, ” (CVFMHI). Dette gjenspeiler seg i CrossFit sin måte å programere sine treninger.

Så hva er funksjonelle bevegelser? Dette er enda et ord som er i vinden og som brukes flittig. Trening skal være funksjonelt, hipt, ha et fancy navn og være et vidundermiddel som kan fikse alt. Slik er det ikke. Uten å legge ned tid og interesse vil heller ikke resultaten komme. Treningstrendene kommer og går, og det ene skal være mer funksjonelt enn det andre, og nytt utstyr brukes og kundene blir lurt til å teste alt det nye. CrossFit definerer funksjonelle øvelser som øvelsene som har følgene punkter:

  • Naturlig – øvelsene er ikke funnet opp. Det er daglige bevegelser som vi bruker hele tiden, det ligger i vårt DNA, og kan lett appliseres til daglige aktiviteter.
  • Essensielle – det er øvelser som hjelper individer til et selvstendig liv. Sette seg ned på en stol, løfte et barn, bære matvarer osv.
  • Flere ledd – øvelsene er store, og involverer mange muskelgrupper og flere ledd.
  • Kraftens sentrum – bekken, hofte, mage og rygg er kroppens sentrum og kraftens sentrum. Funksjonelle øvelser kommer fra kroppens sentrum og gãr ut til ekstremitetene, som f.eks et spydkast.
  • Sikkert – funksjonelle øvelser er sikkre, så lenge de blir gjennomført riktig.

Ved ha disse tankene som bakgrunn for valg av treningsøvelser vil også treningen bli bra, du vil kunne applisere treningen på gymmet i den virkelige verden og du får bedre helse. Hovedeksempelet for en funksjonell øvelser er Air Squat (Knebøy uten belastning). Og de aller aller fleste øvelsene som brukes i CrossFit er funksjonelle.

Intensitet

Siste del av CrossFits anbefaling (CVFMHI) er høy intensitet. Det viktigste her er å forstå at hva som er høy intensitet er INDIVIDUELT. Det måles ikke i svette, puls, pust frekvens, roping, stønning eller noe lignende. Mye svette kombinert med høy puls og litt stønning forekommer ofte ved høy intensitet, men det definerer den ikke. Høy intensitet er å arbeide på eller opp mot sin egen personlig grense. Pushe seg selv. En CrossFit “metcon” (for time økt) skal ikke være avslappende, det skal gjøre litt “vondt” å man skal presse seg litt utenfor sine EGNE komfort soner. Intensitet er et litt “ullent” begrep, men en veldig viktig del av CrossFit.

Husk! Rutine er fienden

CrossFit Historie

Det var tidlig på 90-tallet det hele begynte. Greg og Lauren Glassman hadde blitt kastet ut av samtlige “globo” gym i Santacruz, og det siste senteret som var igjen, var det en bekjent av Greg og Lauren som eide. De jobbet der en stund, men fant fort ut at de ville beholde vennskapet, og valgte derfor å flagge ut, noe som resulterte i den første CrossFit “boxen”. Dette var altså i Santacruz på begynnelsen av 90-tallet, og det gikk ikke lang tid før de hadde fått opp medlems antallet og var godt i gang. Som de fleste vet, er det vanskelig å trene CrossFit på et vanlig treningssenter, og det var denne utfordringen Greg og Lauren stod ovenfor, og som gjorde at de fikk sparken på det ene treningsenteret etter det andre.
Dette resulterte i eget senter, og i dag (14. juni 2011) finnes det ca 2500 affiliates spredt rundt omkring i hele verden. Fra Island til Sørafrika, Asia og Sør Amerika. I dag kan vi trene CrossFit i hele verden. Det er en ganske utrolig utvikling det er snakk om. Deler av grunnen til denne utviklingen, er at CrossFit tidlig var ute på nettet, med egen hjemmeside og massevis av gratis informasjon. Nettsiden kom faktisk etter mye press fra en av Greg sine kunder, og det er nettopp den som har gjort CrossFit til det varemerket det er i dag. Selv om mye av informasjonen fremdeles er gratis, er det ikke til å stikke under en stol at CrossFit er blitt en pengemaskin, som omsetter for utallige millioner i året. CrossFit tjener i dag på alle affiliates rundt i verden (årlig fee på USD 2000), samt alle sertifiseringer. Hver helg holdes det ca 3 level 1 certs + noen “speciality” certs (gymnastics, football, endurance osv).
De første årene var Greg Glassman delaktiv på alle certs som ble hold rundt i USA, og dette gjorde han i en periode hvor det “bare” var én cert per helg. Samtidig som utviklingen og etterspørselen har økt, har også antall ansatte i HQ (Head Quarters) økt, og Greg har overlatt ansvaret til andre personer, deriblandt Nicole som har mye ansvar for certs og Dave som skriver programmeringen, og som også har vært host for CrossFit Games de siste årene. Etterspørselen etter certs har blitt så stor at det nå også holdes certs i hele Europa. Det er flere av de som er på det Europeiske HQ teamet som faktisk også er fra Europa, og jeg tror ikke det går lang tid før vi faktisk har et eget europeisk team som reiser rundt for å holde certs.
Ettersom at CrossFit har ekspandert så mye, har også interessen for konkurranser økt. Det er en nesten skremmende positiv utvikling man ser på Games. I 2011 ble “The Open” introdusert og det ble da mulig for ALLE og delta i CrossFit games ved å betale USD 5 og filme seg selv utføre WODene. Over 30.000(!) deltok og CrossFit Games 2011 ser ut til å nå nye høyder! Reebok har også blitt hovedsponsor for de neste 10 årene (fram til 2020) og dette har gjort mye for å fremme CrossFit som sport. Sammenligner man Games med det første Games, som ble holdt i 2007, er det en utrolig utvikling på 4 år. Alt har blitt større. Antallet deltakere, nivået på atletene, pengepremiene, sponsorer, you name it.